Szukasz dobrej gry imprezowej, w której weźmie udział nawet kilkanaście osób? A może masz ochotę na lekką partyjkę w dwie osoby? "Maskarada" może być tym, czego Ci trzeba.
Cel gry
„Maskarada” to gra
blefu, w której spostrzegawczość i dobra pamięć wprawdzie mają duże znaczenie,
ale zachowanie pokerowej twarzy i zwyczajne wciskanie innym kitu liczy się
jeszcze bardziej. Głównym celem jest takie wykorzystanie umiejętności posiadanych
postaci, by zdobyć 13 monet (ewentualnie
zebrać ich więcej niż przeciwnicy w momencie, gdy jeden z nich zbankrutuje).
Opakowanie i zawartość
Niewiele jest gier tak cieszących oko, jak właśnie „Maskarada”,
poczynając od grafik na niewielkim (co jest dużym plusem!) pudełku, a na pięknych
kartach kończąc. Minusem tych ostatnich jest niestety dość cienki i giętki
papier, z jakiego zostały wykonane, przez co nie wydają się zbyt trwałe.
W pudełku znajdziemy:
·
14 kart
postaci i tyle samo ich znaczników
·
1 plansza
Sądu
·
złote
monety (na sumę 196)
·
instrukcja
·
5 kart-ściągawek
z wypisanymi umiejętnościami wszystkich postaci i zasadami gry.
Rozgrywka
Zasady gry są banalnie proste, co jest dużą zaletą, gdy
weźmiemy pod uwagę jej towarzyski charakter – w końcu nikt nie będzie spędzał
godziny na wyjaśnienie zawiłych niuansów rozgrywki, gdy trwa impreza.
Na początku każdy z graczy posiada 1 kartę postaci oraz 6
monet. Karty zostają ujawnione, jednak tylko jednorazowo, po chwili trzeba je odwrócić
obrazkiem do dołu. Następnie w kolejnych turach gracze mają do wyboru trzy
rodzaje akcji:
1. Potencjalna
zamiana karty pod stołem – zabieramy kartę innemu graczowi lub wyciągamy jedną
ze stołu i w ukryciu zamieniamy je lub nie (przeciwnicy muszą wtedy domyślić
się, czy nadal posiadamy tę samą kartę, co wcześniej). Warto wspomnieć, że przez
pierwsze cztery tury gry zawsze trzeba wykonać tę właśnie akcję.
2. Zerknięcie
na własną kartę bez ujawniania jej tożsamości innym graczom (po kilku turach z
pewnością stracicie rachubę, co trzymacie w ręku, więc akcja ta może być
pomocna).
3. Głośne
ogłoszenie swojej tożsamości (tylko dzięki tej akcji możemy wykorzystać
umiejętności swojej postaci i zgarnąć monety).
W przypadku zagrania ostatniej akcji inni gracze mogą
zakwestionować oświadczenie danego gracza, twierdząc, że to właśnie oni posiadają
daną kartę. Wtedy wszyscy protestujący zmuszeni są do odkrycia swoich postaci –
ci, którzy mieli rację, wykorzystują umiejętności swojej postaci, natomiast
blefujący muszą oddać do banku jedną monetę.
Podsumowanie
Rozgrywka jest żywiołowa, szybka i przede wszystkim
zapewnia mnóstwo zabawy, zwłaszcza gdy jest rozgrywana w większym gronie. Jest
to chyba jedyna znana mi gra, która dopuszcza uczestnictwo 13 osób na raz!
Wprawdzie nie miałam okazji do gry w tak licznym gronie, ale mogę się domyślić,
że jest wtedy ciekawie i z pewnością głośno. Polecam przede wszystkim na
imprezy, choć i w mniej licznym towarzystwie również się sprawdza.
Liczba graczy: 2-13 osób
Wiek: od 10 lat
Czas gry: ok. 20 minut
Wydawca: Rebel.pl
Czas gry: ok. 20 minut
Wydawca: Rebel.pl
Projektant: Bruno Faidutti
Z zachowaniem pokerowej twarzy może być u mnie problem, ale sama gra bardzo ciekawa, muszę się jej przyjrzeć bliżej :)
OdpowiedzUsuńA próbowaliście grania tylko w dwie osoby? Bo my prawdę mówiąc wahamy się nad tą grą już długo, ale wciąż mam poczucie, że nie będzie się sprawdzała w aż tak małym gronie. ;)
OdpowiedzUsuńW dwie niestety nie graliśmy, ale śledząc instrukcję wnioskuję, że lepiej grać w minimum 3-4 :)
UsuńOsoba odpowiedzialna za opracowanie graficzne tej książki wykonała kawał dobrej roboty.
OdpowiedzUsuńŚwietna szata graficzna!
OdpowiedzUsuńWolę dłuższe gry, ale i tak wydaje się bardzo ciekawa:)
OdpowiedzUsuń