„Talisman: Magia i Miecz” to już gra-legenda, na której pierwszych edycjach wychowało się całe pokolenie graczy. Moja przygoda z tą planszówką rozpoczęła się dwa lata temu, ale nadal należy ona do moich ulubionych i nic nie wskazuje na to, by mogła mi się znudzić.
Każdy z graczy wciela się w jednego z Poszukiwaczy Przygód, którzy wędrując przez trzy krainy Magii i Miecza, dążą do zdobycia Korony Władzy. By po nią sięgnąć muszą dysponować wystarczająco dużą siłą i potężną mocą, a także zdobyć przyjaciół i odpowiedni oręż.
Duża plansza jest w widoczny sposób podzielona na trzy Krainy: Zewnętrzną, Środkową i Wewnętrzną |
Zawartość pudełka
Najnowsza wersja gry, którą posiadam, wydana przez Galaktę, różni się graficznie od poprzednich i to na niej właśnie się skupię.
W dużym, solidnym pudełku, które niejedno powinno przetrzymać, znajduje się:
• 1 plansza
• 1 instrukcja
• 14 kart Poszukiwaczy
• 104 karty Przygód
• 24 karty Zaklęć
• 28 kart Ekwipunku
• 4 karty Talizmanów
• 4 karty Ropuch
• 4 karty Charakteru
• 18 plastikowych figurek
• 6 sześciościennych kości
• 40 żetonów Siły
• 40 żetonów Mocy
• 40 żetonów Życia
• 30 sztuk złota
• 36 żetonów Losu
Jakość wykonania poszczególnych elementów jest po prostu rewelacyjna – poczynając od grubej składanej planszy, poprzez grafiki na kartach Poszukiwaczy i kartach Przygód, a na figurkach i kostkach kończąc. Zdecydowanie na plus należy także zaliczyć poręczną i wygodną wypraskę, która pozwala utrzymać wszystkie elementy w porządku.
Porządna wypraska pozwala utrzymać porządek w pudełku |
Rozgrywka
Przed rozpoczęciem gry, każdy z graczy losuje jedną z kart postaci i zgodnie z zawartą na niej instrukcją kompletuje swoje wyposażenie – żetony Siły, Mocy, Życia i Losu, monety oraz ewentualne zaklęcia, które przydadzą się do kupienia m.in. broni. Każda z postaci dysponuje także odrębną figurką, którą gracy będzie poruszać się na planszy.
Karta postaci i przypisane jej podstawowe żetony |
Sama rozgrywka jest dosyć prosta, ale z pewnością nie nudna. Gracze kolejno rzucają kośćmi i przesuwają się po planszy zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek. Na początku wędrują po zewnętrznej, stosunkowo bezpiecznej krainie. W zależności od pola, na jakie trafią, mają do wyboru losowanie karty Przygody lub wstąpienie do jednego ze stałych miejsc – Miasta, Wioski, Cmentarza, Gospody lub Kaplicy.
Najlepszym pomysłem jest losowanie kart Przygody, które umożliwiają wzmocnienie postaci. Można trafić zarówno na darmowe mieszki złota i przyjaciół, których zdolności pomogą w kolejnych turach, ale także na wrogów, których należy pokonać stając z nimi do walki. Jeśli gracz zwycięży, przejmuje kartę wroga, a następnie po uzbieraniu ich odpowiedniej ilości, może wymienić je na punkty siły lub mocy. Jeśli przegra, traci niestety życie, a wróg pozostaje na danym polu czekając na innego Podróżnika.
Gdy postać jest już wystarczająco „przypakowana”, pora przedostać się do Krainy Środkowej, gdzie jest już nieco trudniej bezproblemowo zbierać kolejne punkty Mocy i Siły, ale tempo gry przyspiesza. A na zakończenie czeka Kraina Wewnętrzna, gdzie krew się leje i gdzie przetrwają tylko najsilniejsi. To właśnie tutaj , w jej centrum trzeba będzie stoczyć walkę o Koronę Władzy. Kto ją zdobędzie, wygrywa oczywiście całą grę.
Podsumowanie
Właściwie całość mogę podsumować w trzech słowach: gra jest genialna. Dzięki czternastu kartom Podróżników dysponujących różnymi mocami i umiejętnościami, rozgrywka za każdym razem może być zupełnie inna.
Jedynym drobnym minusem jest duża losowość, która może zaważyć na wyniku gry – nie mamy w końcu wpływu na to, jaką postacią będziemy grać, jakich przyjaciół znajdziemy wśród kart Przygody, ani na jakich wrogów trafimy, a o wielu – a właściwie niemal wszystkich - sprawach będzie decydował rzut kością. Przemyślaną grą można jednak zrekompensować i nadrobić wiele niedogodności, a rozgrywka jest dzięki temu jeszcze ciekawsza.
Figurki graczy |
Gra przeznaczona jest dla dwóch do sześciu graczy, przy czym z każdą kolejną osobą czas rozgrywki się wydłuża. W dwie osoby można ją rozegrać w niecałe 1,5 godziny, natomiast przy pięciu-sześciu graczach może to zająć nawet ponad pięć godzin.
Przedstawiona powyżej gra to jedynie podstawa. Dostępnych jest dwanaście dodatków, dzięki którym można rozbudować planszę, wprowadzić nowe postaci i karty Przygody. Na początek warto jednak dobrze poznać wersję podstawową i z pewnością przez długi czas zapewni Wam ona doskonałą rozgrywkę.
Liczba graczy: 2-6 osób
Wiek: od 12 latCzas gry: 2 godziny i dłużej
Wydawca: Galakta
Projektant: John Goodenough, Robert (Bob) Harris
O raany ile ja godzin spędziłem przy tej grze :D Kumpel ma wszystkie dodatki, więc zarwaliśmy wiele nocek na zdobycie Korony Władzy ;D
OdpowiedzUsuńKamil, ja tak samo! Gra jest świetna, a co najważniejsze wygrana wcale nie taka łatwa. Może i jest w tym duża losowość, ale nie zmniejsza to przyjemności z grania :)
UsuńA który dodatek polecacie na początek?
UsuńZ małych Panią Jeziora, z dużych Góry :D
UsuńPo takiej recenzji, mogę zostać poszukiwaczem przygód!
OdpowiedzUsuńA ja grałam w "Magiczny Miecz" :) Do tej pory mam wszystkie dodatki! :D
OdpowiedzUsuńJuż dawno nie grałam w tak rozbudowaną planszówkę. Chyba zostanę niedługo poszukiwaczem przygód :)
OdpowiedzUsuń