"Seasons" (recenzja)

Wejdź do gry czarodzieju! Zadbaj o wyposażenie w pradawne magiczne przedmioty, przywołaj swoich najwierniejszych kompanów i staw czoło wyzwaniu!


Cel gry
Właśnie rozpoczyna się legendarny turniej dwunastu pór roku, który ma wyłonić nowy Arcymaga królestwa Xidit. Wraz z pozostałymi graczami wcielamy się w rolę jego uczetników - magów, wykorzystujących swoje magiczne zdolności oraz wyposażenie, by zdobyć jak największą liczbę punktów prestiżu. Walka toczy się przez trzy kolejne lata, jednak czas płynie nieubłaganie, trzeba więc rozważnie kompletować swoje zbiory i przemyśleć kolejne ruchy, bowiem zwycięzca może być tylko jeden.

Opakowanie i zawartość
Gra zwraca uwagę przepiękną, baśniową wręcz szatą graficzną. Urzekła mnie grafika na pudełku oraz kolorowe elementy, które cieszą oko za każdym razem, gdy otwieram pudełko. Co równie istotne, wszystkie elementy zostały wykonane naprawdę solidnie - od kart zaczynając, a na dużych kościach kończąc. 

Dzięki solidnej i trwałej wyprasce całość wygląda porządnie i schludnie, nie trzeba trzeba też segregować elementów gry przed każdą rozgrywką, zwłaszcza że jest ich naprawdę sporo:
  • 1 plansza
  • 1 tor kryształów
  • 1 znacznik rundy
  • 1 znacznik pory roku
  • 4 plansze graczy
  • 8 żetonów biblioteki
  • 16 znaczników czarnoksiężników w 4 kolorach
  • 20 kości pór roku w czterech kolorach
  • 40 zaawansowanych kart mocy
  • 60 podstawowych kart mocy
  • 64 żetony energii

Instrukcja
Instrukcja jest obszerna (liczy 16 stron) i bardzo szczegółowa. Na pierwszy rzut oka, zasady wydają się dosyć skomplikowane, jednak już po pierwszej rozgrywce okazuje się, że to tylko pozory. Niestety w polskim wydaniu nie zabrakło kilku błędów - w skrócie zasad znajdujących się na końcu instrukcji cały akapit nie został przetłumaczony na język polski i widnieje w wersji francuskiej, podobnie jak podpisy pod rysunkiem na stronie 4. W samym tekście także pojawiły się dwa błędy, ale na szczęście do gry została dołączona errata, więc łatwo można je skorygować.

Rozgrywka
Na początku gry czeka nas niespodzianka - autor przygotował trzy poziomy trudności rozgrywki w jej pierwszej fazie, tzw. Preludium:
a. Poziom Czarodzieja Praktykanta (dla początkujących) - każdy z graczy wybiera jeden z czterech przygotowanych już zestawów kart.
b. Poziom Magiczny (dla zaawansowanych) - każdy z graczy otrzymuje losowo 9 gier, przy czym są one wybierane z tych oznaczonych numerami 1-30.
c. Poziom Arcymaga (dla mistrzów) - podobnie jak na Poziomie Magicznym, każdy otrzymuje losowo 9 kart, ale tym razem wybranych spośród wszystkich kart (o numerach 1-50).

Kiedy gracze ma już 9 kart następuje etap tworzenia talii. Należy podzielić swoje karty na trzy równe zestawy - na każdy rok przypada po jeden. Warto pamiętać, że niektóre karty ze sobą współgrają, warto więc dobierać je razem. Tutaj wychodzi przewaga osób, które dobrze znają już właściwości kart, początkujący będą grać raczej na wyczucie i w ciemno.


Dopiero teraz jesteśmy gotowi do fazy głównej - rozpoczyna się Turniej.

Na początku rundy gracz rozpoczynający rzuca kośćmi przypisanymi do danej pory roku i wybiera dla siebie jedną z nich. Potem każdy gracz kolejno wybiera po jednej kości dla siebie. Jest ich zawsze o jedną więcej niż grających osób, dlatego jedna pozostaje niewybrana.


Następnie gracze kolejno mogą wykonać jedną lub więcej poniższych czynności:
a. wykonać akcje przedstawione na wybranej przez siebie kości
b. przywołać lub aktywować jedną lub więcej kart mocy
c. skorzystać z bonusów dostępnych na swojej mini-planszy.

I tak wraz z kolejnymi rundami mijają pory roku i lata. Gra kończy się wraz z końcem trzeciego roku. Należy wówczas podliczyć zebrane kryształy i punkty prestiżu. Niestety, są tu również punkty ujemne za wykorzystanie bonusów oraz każdą z kart, które pozostają graczowi w ręku.


Podsumowanie
"Seasons" świetnie nadaje się zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych graczy, chociaż jeśli grają razem, widoczna jest przewaga tych bardziej zaznajomionych z grą.  Proste zasady, zwłaszcza w wariancie w wariancie Poziom Czarodzieja Praktykanta pozwolą na stopniowe wchodzenie w klimat gry, natomiast Poziom Arcymaga i mnogość kart oraz możliwych ich kombinacji będą wyzwaniem dla tych bardziej zaawansowanych. Jednym słowem, dla każdego coś miłego.

Plusy:
  • przepiękna szata graficzna i solidne wykonanie
  • proste zasady
  • podział na trzy stopnie zaawansowania
  • duża różnorodność kart
  • wygodna wypraska
  • draft w pierwszym etapie gry (z wyjątkiem poziomu dla początkujących)
Minusy:
  • błędy w instrukcji
  • znaczna przewaga doświadczonego już gracza w stosunku do początkującego (niezależnie od rozgrywanego poziomu)
  • zbyt mały tor kryształów, co jest zwłaszcza uciążliwe w grze 4-osobowej
  • losowość
Liczba graczy: 2-4 osoby
Wiek: od 14 lat
Czas gry: ok. 60 minut 
Wydawca: Rebel.pl
Projektant: Régis Bonnessée

Za egzemplarz gry do recenzji serdecznie dziękuję Wydawnictwu Gier Rebel.

Komentarze

  1. Do tej gry mnie przekonałaś coś w niej jest takiego, że chętnie bym spędziła wieczory w jej towarzystwie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. JEst bardzo sumpatyczna, chociaż nalepiej sprawdza się w grze dwuosobowej :)

      Usuń
  2. Standardowe pytanie - próbowaliście gry dwuosobowej? Jeśli tak, to jak wrażenia? Mnie również urzeka grafika Seasons.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najpierw graliśmy w trzy osoby, a potem w dwie i muszę przyznać, że szło to znacznie sprawniej, gdy było mniej graczy. Bardziej mi pasuje taka opcja :)

      Usuń

Prześlij komentarz