A może by tak zmienić się w Ucznia Czarnoksiężnika i
spróbować swoich sił na Festiwalu Czarów? Gra Pentos Wam to umożliwi i to w
błyskawicznym tempie!
Cel gry
Cel gry
Jaki jest cel? Oczywiście zwycięstwo! A tak na poważnie, to zebranie jak najmniejszych cięgów podczas mieszania i kosztowania mikstur w trzech kotłach oraz rzucania za ich pomocą potężnych czarów.
Podobnie jak pozostałe gry z linii Joker Line (na
przykład Rzymianie do domu), tak i Pentos mieści się w malutkim, bardzo
poręcznym pudełku, w którym znajduje się 55 kart oraz instrukcja. Karty dzielą
się na dwie kategorie – składniki (z czarnym rewersem) oraz karty specjalne (z
szarym rewersem). Ilustracja na nich utrzymane są w przyjemnym i zabawnym
komiksowym stylu, przez co prezentują się naprawdę uroczo.
Gra dzieli się na trzy rundy, podczas których zadaniem
graczy jest pokazanie swoich magicznych umiejętności i szczęścia.
Na początku rundy należy rozłożyć trzy kolumny po dwie
karty każda (to nasze kotły), a pozostałe karty ułożyć obok, aby można wygodnie
z nich korzystać i wyciągać nowe składniki. Spośród kart specjalnych odkrywamy
dwie, a pozostałe w zgrabnej kupce również ustawiamy w zasięgu ręki.
1. Dorzucenie
składników do kotła, czyli dołożenie z wierzchu talii po jednej karcie do
każdego kotła. Jeśli dzięki temu w każdym kotle pojawi się para kart o tym
samym kolorze lub wartości, gracz otrzymuje bonus i może wyciągnąć jedną kartę
na rękę.
2. Kosztowanie mikstury to nic innego jak wyciągnięcie z wybranego przez siebie kotła wszystkich kart o tym samym kolorze lub wartości.
3. Rzucenie czaru oznacza z kolei wykorzystanie kart z ręki do przeprowadzenia jednego z trzech czarów:
2. Kosztowanie mikstury to nic innego jak wyciągnięcie z wybranego przez siebie kotła wszystkich kart o tym samym kolorze lub wartości.
3. Rzucenie czaru oznacza z kolei wykorzystanie kart z ręki do przeprowadzenia jednego z trzech czarów:
- Megalos – trudny do ułożenia w grze czteroosobowej, ale nie sprawiający większych kłopotów, gdy graczy jest dwóch – to odpowiednik bomby atomowej, która kończy całą grę. Składa się z dziewięciu kart tego samego koloru i daje natychmiastowe zwycięstwo osobie, która go wyłożyła.
- Pentos, składający się z pięciu składników o tej samej wartości, kończy aktualną rundę. Wykładający go gracz wychodzi z niej bez szwanku, ale wszyscy pozostali dostają punkty ujemne za karty, które trzymają na ręku.
- Mikros – jak sama nazwa wskazuje, jest mikrych rozmiarów i można go rzucić przy pomocy trzech kart o tej samej wartości lub trzech kart w tym samym kolorze w serii co jeden numer większej (np. z cyframi 3, 4, 5). Wykorzystanie tego czaru pozwala na sięgnięcie po kartę specjalną, czyli zaklęcie lub jokera. Jako jedyny czar, Mikros nie kończy ani gry, ani nawet danej rundy.
Gdy dany gracz nie ma już możliwości akcji, tzn.
skończyła się talia składników bądź nie posiada odpowiednich kart na ręku,
runda się kończy i następuje podliczenie tzw. koa, czyli punktów ujemnych za wszystkie
posiadane karty. Cała gra dobiega końca po trzech rundach, a zwycięzcą zostaje
osoba z najmniejszą ilością koa.
Podsumowanie
Na pierwszy rzut oka, zasady gry mogą wydawać się nieco zawiłe
i skomplikowane, jednak już podczas pierwszej rundy okazuje się, że są one
naprawdę proste, by nie rzec banalne. Gra świetnie się nadaje jako towarzyski przerywnik
między rozbudowanymi, kilkugodzinnymi rozgrywkami, zwłaszcza że najlepiej
wypada w gronie co najmniej czteroosobowymi. Podczas gry w dwie osoby niestety
od razu widać, jakie karty zbiera przeciwnik, nie ma możliwości blefu i
rozgrywka staje się do bólu przewidywalna, wygrywa po prostu ten, kto jest
szybszy i ma więcej szczęścia. Jednak gdy graczy jest więcej, Pentos zapewnia szybką, niezobowiązującą
i zabawną rozrywkę.
Plusy:
- szybka rozgrywka
- proste zasady
- estetyczne i solidne wykonanie
- przyjemna dla portfela cena
- pomysł na punkty ujemne
- proste zasady
- estetyczne i solidne wykonanie
- przyjemna dla portfela cena
- pomysł na punkty ujemne
Minusy:
- wariant dwuosobowy w ogóle się nie sprawdza
- przewidywalność rozgrywki
- przewidywalność rozgrywki
Za egzemplarz gry do recenzji serdecznie dziękuję Wydawnictwu Fabryka Kart Trefl
Komentarze
Prześlij komentarz